Herenboeren

Herenboeren is een concept waarbij je terug gaat naar de basis: gezonde, eerlijke en duurzame producten, rechtstreeks van het land. Betrokken consumenten verenigen zich in zogenaamde voedselcoöperaties door ieder 2000 euro in te leggen. Deze buurtbewoners zijn daarmee voor een stukje eigenaar van een gemengd boerenbedrijf met zo’n 20 hectare grond.

Het voedsel wordt geproduceerd vóór de leden door een boer met passie voor zijn vak. De boer is in loondienst van de coöperatie. Voor gemiddeld 25 euro per week per gezin koop je 60 procent van je wekelijkse boodschappen: verse producten van het land, die duurzaam zijn samengesteld, tegen een transparante en betaalbare prijs. Aardappels, groenten en fruit, graan en vlees. De productieketen wordt kort genoeg om een topproduct voor een lage prijs te kunnen garanderen.

Vanuit cultuurhistorisch oogpunt past dit concept heel goed op het Wilhelminapark in Boxtel. Op het park zijn de restanten van de oude boerderijen nog immers nog zichtbaar. Bovendien heeft 60 van de 100 ha de bestemming landbouw. Het is niet wenselijk dat moderne agrarische bedrijven zich vestigen op het Wilhelminapark. Juist daarom ontmoeten Stichting Herenboeren en de Marggraff Stichting elkaar op het Wilhelminapark. De Herenboerderij wil zich vestigen in passende cultuurhistorische kleinschalige gebouwen, denk bijvoorbeeld aan Vlaamse Schuren.

Een andere reden voor de samenwerking ligt in de duurzame benadering van de landbouw door Stichting Herenboeren. Momenteel vindt er op het park reguliere teelt van mais plaats. Stichting Herenboeren wil op het Wilhelminapark aan de slag met de productie en verwerking van biologische producten en onderzoeken starten naar nog duurzamere vormen van voedselproductie in harmonie met de natuur op het park.

Tenslotte past het uitgangspunt van Stichting Herenboeren om studenten en jongeren te betrekken bij haar activiteiten heel goed bij de missie en visie van de Marggraff Stichting. Beide Stichtingen trekken hierbij gezamenlijk op en voeren momenteel uitvoering overleg met diverse onderwijs instellingen.

De eerste Herenboerderij staat gepland in het Wilhelminapark, waar natuur en ondernemerschap samen komen.

Meer info: boxtel.herenboeren.nl

Foto's   |